tiada apa yg istimewa.. sekadar untuk berkongsi kisah bersama dengan orang2 yang teristimewa..;)

LilySlim Diet days tickers

Friday, January 21, 2011

ULTRAMAN DAN AZEEM

kali ni terpanggil nk bercerita pasal ULTRAMAN dan AZEEM..

Anak lelaki aku yang sorang ni, skrg minat betul dengan watak ultraman. ntah mcm mana dia start ble minat pun aku tak pasti.. kat rmh bkn selalu tgk tv cite ultraman pun.. so aku buat kesimpulan, mgkn minat dia datang bermula kat taska..dh berkawan2 tu.. atau mgkn dia ada tgk cite2 ultraman kat taska. bila keluar g mana2 nmpk je ultraman mesti dia nak..mintak belikan..xkisahla apa benda pun, janji ada gambar ultraman. Aku ni, bila dh nmpk kesukaan dia tu..menggalakkan kan sgt pun xdela, tp layan je la.. budak laki suka sgtla kalo superhero lawan2 ni..

ni la action2 ultraman yg suka sangat si azeem ni ikut..

ultraman..kalo ikut azeem dia panggil 'max'. xkisahla apa2 jenis ultraman pun..semuanya dia bantai pangil max je.. ultraman ni setau aku ada byk jenis ultraman. max, cosmos, gaia, tiga dan ntah apa2 lagi la.. azeem bukan tau semua tu..janji ada rupa ultraman yg mata bulat besar tu dan kepala tajam mcm trojan tu.. semuanya max je la!

bila anak dh minat sgt dgn ultraman ni.. dgn aku skali dh jd teruja bila nmpk ultraman kat mana2.. kalo mainan yg murah2 tu adala jgk belikan..tp kalo nmpk yg mahal tu..cepat2la alihkan perhatian dia..;) bkn apa anak2 aku ni, xberapa reti lg menghargai barang2 mainan dia..rugi je belikan yg mahal2 ni! bila baru dpt tu bkn mainla dok mainnya..pastu sekejap je dh berkecai.. jd sampah.. huhu.. Kalo belikan baju tu okla sikit.. tp skrg ni hari2 nk pakai baju ultraman..siang malam. lepas mandi je.. " ummi, nk pakai baju max" adala belikan 3,4 helai baju siang dgn baju tdo ultraman utk dia.. tp skrg ni asyik itu je la nk diulang pakainya.. baju lain tak nak pakai dh. kalo tak diberi pakai, mula la nk bising2 nangis.. geram betul!! sabor je la..;) rambut pun si azeem ni nk ala2 tegak mcm ultraman jgk.. tiap kali lps mandi, pakai minyak baby kat kepala..mula la buat rambut max dia. ayah dia pun potong rambut si azeem ni, sengaja buat panjang skit kat atas kepala tu, bg dia senang nk tegakkan.. suka la tu!

jumaat lepas.. rehat tghari, aku g jln2 kat alamanda dgn kengkawan kat opis..pastu masukla kat speedy video. dh menilik2 video tu terujala tgk byk video2 cite ultraman..so aku beli la satu.. cite ultraman  gaia. saja la aku beli, igt ble la dia tgk kat tv plak..sbb aku tak larat nk melayan dia ari2 nk buka laptop tgk cite ultraman yg aku download kat internet. kat laptop tu pun, dia dh reti tekan2 nk start semula cite.. skrg ni.. ari2la plak blk rmh, baru je buka pintu rmh dia dh sibuk nk bukak tv, tgk max! sampaikan dia dh reti sendiri nk onkan dvd player tu, mskn cd sampai ble tgk cite tu le.. azeem..azeem.. belum sampai seminggu, cd tu dh calar2 sangkut2 cite bila bukak!

ultraman max..

azeem..kalo dia dh minat dgn satu2 benda tu.. memang dia sungguh2. asyik itu je la.. kdg2 aku pun sampai naik rimas..! balik2 max je la.. kakak amirah pun terpaksa mengalah..xdpt tgk cite barbie dia.. dh si azeem nk tgk max je.. aku plak xble nk tgk tv! azeem ni, dia xreti nk mengalah.. tu le sikap dia yg aku geram skit! kalo tak bagi apa yg dia nk..mengamuk2!..ya Allah.. kdg2 aku biarkan aje dia mengamuk.. konon nk mengajar dia le.. tp tu le, kalo dibiar dia mengamuk lama2 kdg segan dgn jiran2.. mcm anak tu kena dera plak, beria menangis.. bab ni, kalo nk dicerita mmg panjang.. teori dlm buku utk mendidik anak nmpk mcm mudah je nk diikut, tp realitinya..kita yg menghadapi je la tau. org kata apa yg kita beri itu la yg kita dapat.. wallahuaklam.. 

berbalik pada ultraman td.. kdg2 aku terfikir, tak apa ke, kalo budak2 jd kan dia mcm idola plak..? padahal, superhero mcm tu kan cuma khayalan belaka! lebih baik la kalo ajar dia dgn cite pasal para nabi dan rasul  ke.. heheh.. bkn senang nk mendidk anak ni.. semoga kita semua dipermudahkan Allah untuk menjalankan tanggungjawab dan amanah dengan sebaik mungkin..:-) bagi aku, skrg ni, apa pun minat anak kita tu.. cuba la positifkan benda tu..biar minat tu ble mendatangkan faedah pada dia.. insyaAllah.

THE END

No comments:

Post a Comment